Ze deden een onderzoek en nu valt iedereen over elkaar heen.

De tweede wereldoorlog is 78 jaar geleden.

Voor de jeugd is dat lang geleden, voor vele van ons is dat zelfs lang geleden. Op de middelbare school krijgen ze weinig tot geen geschiedenis meer, dus het is niet zo raar dat ze weinig tot niets weten over de holocaust.


Wat ik mij afvraag is welke jongeren zijn ondervraagd? Want als je het vraagt aan een bepaalde groep die een specifiek geloof aandragen dan is de uitslag best logisch. En ik bedoel dit niet discriminerend. In de middeleeuwen zagen de christenen de joden al als mensen met een afwijking en kreeg men de schuld van de pestepidemie en het vergiftigen van waterbronnen. Van de Russische revolutie tot de aanslag van de Twintowers, in de ogen van velen is het de schuld van de joden. In 1096 (het begin van de eerste kruistocht) werden de joden al in grote getalen uitgemoord. Ze worden al eeuwen lang achtergesteld en kregen in het verleden zwaardere straffen. Ze werden en worden gehaat door hun vermeende hebzucht. De katholieke kerk tekende pas in 1965 een concilie verklaring om een einde te maken aan het antiejuadisme. Omdat de joden christus en mohammed niet erkennen worden ze uitgesloten. Joden zijn een volk en religie in 1.

Wie de joodse genocide erkent erkent het bestaansrecht van Israël en rechtvaardigt de onderdrukking van de Palestijnen.

Vele landen zoals, Irak, Syrië, Egypte en nog vele andere landen en staten publiceren holocaust ontkennende stukken.


Wat ik ermee wil zeggen is dat als jou dat geleerd wordt vanuit je geloof of gewoon van huis uit het niet zo vreemd is dat er ontkenning is. Dan kan je heel hard roepen maar dat krijgen ze toch op school? Nee blijkbaar niet dus....op middelbare scholen is de geschiedenisles niet vanzelfsprekend en in een ander vak samengevoegd. Er valt de jeugd dus weinig te verwijten.


Dat wij mensen tot 1980 wel van de hoed en de rand weten met betrekking tot de holocaust is op zich best logisch, onze ouders zijn oorlogskinderen of net na-oorlogse kinderen. Ze zijn opgegroeid met de "verhalen" of hebben de afschuwelijke gebeurtenissen meegemaakt. Bij ons is het met de paplepel ingegoten. Maar wat nu als je op je 12e naar Nederland komt? En je ouders een andere gedachtengoed hebben? En dat bedoel ik dus niet discriminerend.


Daarbij is "het onderzoek" gedaan onder 2000 jongeren geboren tussen 1980 en 2012. Mijn jongste komt uit 2009 , als ze hem hadden gebeld dan had hij ook wat ontwijkend geantwoord het is tenslotte 78 jaar geleden. En hij heeft er niet uitgebreid les in gehad. Ze weten er (te) weinig van en hebben geen idee hoeveel mensen zijn omgekomen.

4 mei is dodenherdenking en in de jaren vanaf 1945 tot heden is er altijd wel ophef over geweest. Ondanks dat ik mijn kinderen meerdere malen heb meegenomen naar de Dam op 4 mei hebben ze er weinig mee. Ja respect en om 20 uur 2 min je waffel houden en verder eigenlijk niet zo veel. Niet zo vreemd want.....78 jaar geleden. Het is dus een onderzoek van poep en we kunnen allemaal geschokt zijn over de uitslag van "het onderzoek". Maar ik maak mij meer druk over de kwaliteit van het onderwijs, want ergens bedacht er iemand ooit dat het niet relevant meer is om de jeugd de geschiedenis bij te brengen. D66 senator Paul Schnabbel gaf in november 2021 aan dat het vak geschiedenis zelf verdwijnt in de loop der jaren. Nou meneer de D66 tiger ik heb nieuws voor je het is al verdwenen, net als aardrijkskunde en andere vakken, daarvoor in de plaats is mens en maatschappij gekomen.


"Leerlingen leren [in dit vak, red.] vanuit verschillende perspectieven naar de samenleving en de leefomgeving kijken: een historisch perspectief (op de impact die gebeurtenissen van nu en uit het verleden hebben op de samenleving), een geografisch perspectief (op de eigen leefomgeving, Nederland, Europa en de rest van de wereld) en een politiek, economisch en maatschappelijk perspectief (op bestuur, welvaart en samenleven)." (bron historiek.net)


De holocaust is een complottheorie...NEE. De holocaust ontstond door een complottheorie.


Voor nu ga ik even een onderzoek doen bij jeugdigen die een ander soort onderwijs hebben genoten dan mijn generatie eens kijken of ze weten wat een krijtbord is.


x Q